وجود غلظت بالایی از سرامیدها در بدن مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد

4 نوامبر- افزایش میزان ماده‌ی مومی شکلی به نام سرامید در بدن با افزایش خطر ابتلا به مقاومت به انسولین که مشخصه‌ی اصلی دیابت نوع 2 می باشد، همراه است.

 محققان دانشگاه یوتا همراه با یک تیم  بین المللی از محققان، در بررسی چگونگی تأثیر چاقی بر بروز دیابت نوع 2، دریافتند که تجمع سرامیدها در بدن ممکن است شانس ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد. نتایج این تحقیقات در مجله‌ی Cell Metabolismمنتشر گردید. تجمع سرامیدها در بدن از عملکرد طبیعی بافت چربی جلوگیری می‌کند.

 دکتر Summerنویسنده‌ی ارشد این مطالعه و رئیس بخش تغذیه و فیزیولوژی یکپارچه در دانشگاه یوتا می‌گوید: سرامید بر مسیری که بدن مواد مغذی را مدیریت می‌کند، تأثیر می‌گذارد. سرامیدها مسیری را که بدن به انسولین پاسخ می‌دهد و همچنین چگونگی سوزاندن کالری در بدن را دچار اختلال می‌کند. با بروز این اتفاق، غلظت سرامیدها در بدن افزایش می‌یابد و بافت چربی عملکرد مناسب خود را از دست می دهد، در نتیجه چربیها در سیستم عروقی یا قلب تجمع یافته و موجب ایجاد خسارت‌هایی در بافت‌های محیطی می‌شوند.

 در این  پروژه‌ی پژوهشی 3 ساله، سرامیدهایی با غلظت بالا به سلولهای چربی انسان یا موش افزوده شد. این کار موجب گردید این سلولها به انسولین پاسخ ندهند و مشکلاتی در سوزاندن کالری در سلولها ایجاد شود. موشهایی که غلظت سرامید در سلولهای چربی آنها افزایش یافته بود، همچنین مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری کبد چرب شدند اما موشهایی که در بافت چربی خود مقادیر کمتری سرامید داشتند، در برابر مقاومت به انسولین محافظت شدند.

 محققان با استفاده از مهندسی ژنتیک، ژنی را که موجب تبدیل چربیهای اشباع به سرامیدها می‌شد حذف کردند. نتایج این کار نشان داد کاهش مقدار سرامیدها سبب محافظت از فرد در برابر مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود، درحالیکه افزایش غلظت سرامیدها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.

محققان می‌گویند: برای درک عواملی که منجر به تجمع بیش از حد سرامیدها نسبت به حالت طبیعی و سالم در بدن برخی افراد می‌شود، نیاز به انجام تحقیقات بیشتری دارند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/high-levels-of-ceramides-in-the-body-increases-insulin-resistance,-study-finds-93731261.html